Hoe ziet het er uit ? Welk lichaamsdeel zit waar ? Wat kunnen we er allemaal mee doen ? ...
We startten met de voorstelling van het informatieve prentenboek
'Zo zie ik eruit !'
Adhv de prenten in het boek ontdekten we de verschillende lichaamsdelen, wat je er allemaal kan mee doen, hoe het lichaam precies functioneert enz...
We ontdekten ook heel wat vertelplaten
en nieuwe prentenboeken in ons klas-boekenhoekje
Dion mocht alvast even het 'model' zijn bij
het tekenen van ons lichaam
op een groot vel papier...
We gingen voelen aan enkele delen van het gezicht,
om zo hun specifieke plaats te ontdekken -
we probeerden verschillende bewegingen uit,
met het éne lichaamsdeel was dat al eenvoudiger
dan met het andere... ;-)
Op dinsdag kregen we bezoek van 'onze' Juf Krista,
zij werd een dag speciaal in de bloemetjes gezet,
nalv de 'Dag van de Directeur' !
In elke klas vervulde ze een opdracht om zo verschillende
puzzelstukken met een boodschap te verzamelen.
Aan het einde van de dag maakte ze de puzzel,
ontdekte ze zo haar eigen verhaal op school en
ontving ze uit handen van haar leerkrachtenteam
nog een mooie bos bloemen.
Ze vertelde dat ze ervan GENOTEN had om
de ganse dag samen met alle kleuters én leerlingen
te mogen doorbrengen.
Ze ontving dan ook heel wat knuffels ;-)
In onze klas leerden we haar ons
'lichaams'-bewegingsversje aan -
ze voerde alle bewegingen heel goed uit
en kreeg een dikke duim van onze klasvriendjes ;-)
We leerden dat niet iedereen even groot is,
we oefenden om verschillende lengtes met elkaar
te vergelijken en zo
een aantal kleuters te rangschikken van
'groot naar klein'
We ontdekten onze voeten in onze schoenen...
We mochten allemaal onze schoenen uittrekken
en verzamelden ze in onze 'pop-up-schoenenwinkel'
We gingen op zoek naar de verschillende eigenschappen...
We ontdekten veterschoenen, schoenen in verschillende
kleuren, laarzen, schoenen met een velcro-sluiting,
grote en kleinere schoenen, hoge en lage schoenen,
iedereen had een linker- én rechterschoen aan,
samen benoemen we deze als '1 paar' schoenen...
tussendoor ook even een kort bewegingsmomentje...
alle voeten, tenen, knieën... in beweging !
We ontdekten dat niet alle schoenen even groot waren,
en dus zullen onze voeten waarschijnlijk ook niet allemaal
'even groot' zijn... => we gaan onze voetomtrekken tekenen
en dus onze 'voeten meten' ! (wiskunde-activiteit)
We ontvangen een blad met aangegeven vierkanten en mogen
in duo aan de slag - voetomtrekken tekenen...
'Wat is dit leuk om te doen, juf !'
Onze Tess moest heel hard lachen ;-) 'Juf, dat kriebelt zo !'
nadat ook onze juf haar voetomtrek was getekend
was het tijd om onze schoenen terug aan te trekken.
Volgende week vergelijken we onze voetlengtes
=> we gaan dan kruisjes plaatsen in de
vierkanten die passen binnen onze getekende voetomtrek
Wie de meeste kruisjes kan plaatsen,
heeft de grootste voetjes ;-)
Onze oortjes werden gebruikt om RIJMWOORDEN te beluisteren
we ontdekten verschillende reeksen
We leerden een lied over 'Mijn gezicht'
waarbij de aandacht werd gevestigd op
de plaats van de verschillende delen van het gezicht
We leren hierbij verschillende specifieke
plaats-begrippen gebruiken zoals vb
links - rechts - in het midden -
juist daarboven, onderaan, op, tussen, boven, onder...
daarna gingen we zelf aan de slag
met een leeg gezicht en de verschillende delen
(knippen, kleven én zelf tekenen)
een blokkenconstructie maken - de gemaakte constructie tekenen
op een groot vel papier -
de constructie opnieuw opbouwen adhv de tekening -
een interessante activiteit ;-)
nog enkele 'hoekenwerk'-sfeerbeelden...
aan de slag met rijmwoorden en
het schrijfpatroon 'de kikkersprong' in
onze schrijfwerkbundel
voordragen van ons 'bewegings-versje'
Volgende week zetten we onze
ontdektocht nog even verder...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten