woensdag 3 januari 2018

thema 'Max en de toverstenen'



We zetten een specifiek  prentenboek in de kijker waarbij heel wat verrijkende materialen en activiteiten werden aangeboden… Het prentenboek 'Max en de toverstenen' vertelt het verhaal van een rots-muis, Max !
‘Op een rotseiland midden in de zee woont Max met zijn vrienden. Op een dag vindt Max een prachtige flonkerende steen die licht en warmte geeft. Dit is een kostbaar bezit op een eiland waar de winters koud en vochtig zijn. Alle muizen willen wel zo’n steen. Balthazar (oude wijze muis) waarschuwt dat ze er ook iets voor terug moeten geven aan het eiland.


De lezer kan zelf bepalen hoe het verhaal zich verder ontwikkelt : in een goede of een slechte afloop. In de versie met de goede afloop geven alle muizen een andere steen in de plaats van een toversteen om de natuur op het eiland in evenwicht te houden. In de versie met de slechte afloop raken de rots-muizen bezeten van de toverstenen. Ze graven er zoveel uit dat de berg uitgehold raakt en uiteindelijk instort. Alleen Max en Balthazar overleven de ramp.
Met dit prentenboek wil de auteur, Marcus Pfister, laten zien dat iedereen door zijn handelen invloed heeft op de toekomst van de aarde. Zoals u kan lezen kregen de kleuters dmv dit prentenboek een belangrijke boodschap mee, en daarnaast waren  stenen in al hun vormen, kleuren, gewichten een verrijkend themamateriaal. We gingen op zoek naar speciale ‘toverstenen’… De kleuters kregen de kans om heel veel verschillende soorten stenen te ontdekken, te exploreren en kennis te maken met allerhande activiteiten met stenen.




steentjes tellen - dobbelsteenspel


 


een muis tekenen mbv een stappenplan



 








bouwen aan een rotseiland




 
 

 

 




 

schrijven en lezen met 'lettersteentjes'

 




 




 


puzzelen, tellen en schrijven met stenen

 



geluiden improviseren met verschillende soorten stenen,
lichaamsdelen en/of andere oppervlakken




een opdracht 'spiegelbouwen' ontdekken 





bouw eenzelfde toren binnen een bepaalde tijdspanne,
ondersteund door verbale communicatie


Knap ! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten