De sensomotorische ontwikkeling van kinderen is heel erg belangrijk - ook voor de totale ontwikkeling van het kind !
Adhv sensomotorische opdrachten (sensomotoriek = de coördinatie van zintuigwaarnemingen en lichaamsbewegingen = de motorische reactie op zintuiglijke informatie) leren de kinderen hun eigen lichaam kennen én via hun eigen lichaam ook de wereld om hen heen !!
Wij gingen alvast met ALLE zintuigen op ontdekking !
Kijkt u even mee ?!
spel met onze ontdekdoos 'Kijk er eens door !' of
SPEURdoos
gedetailleerd leren kijken of luisteren
aan de slag met onze 'voel'doos -
welke attributen zitten er in de doos ?
Wat voel ik precies ? Hoe kan ik dit het beste omschrijven ?
Adhv een liedje (met inoefening van specifieke rekentermen)
ontdekten we alle delen van ons gezicht én hun
specifieke plaats tov elkaar
Nadien gingen we concreet zelf aan de slag -
mét spiegel en potlood ;-)
We maakten ook hand- en vingerafdrukken
we ontdekken luister-, muziek-
en dramatisatie-spelletjes
een ontdektafel om te ... PROEVEN !!
Wat een reacties - de foto's
spreken voor zich ;-) !!
We proefden de smaken 'zout - zuur - bitter - pikant - zoet...'
(oa chips, een snoepje (zoet & zuur), witloof, chocolade, suiker, zout,
ajuin, rozijntjes, schweppes, een zure appel, speculoos...)
Wat vonden de kleuters dit leuk !
én... we speelden een wedstrijdje RUIKEN !
Wie herkende de meeste geuren (geblinddoekt !)
De wedstrijd eindigde met een gelijke stand -
bij elk team werden 4 geuren van de 6 herkend !
Bravo !
Wat zat er zoal in de geurpotjes ?
banaan, choco, kaas, ontsmettingsmiddel, shampoo, haarlak,
honing, koffie, waspoeder, ketchup, poetsprodukt...
Binnenkort ook nog foto's van ons 'blote-voeten-pad'.......
Geen opmerkingen:
Een reactie posten