dinsdag 9 december 2014

THEMA 'Max en de toverstenen'

2 weken geleden werkten we in onze klas rond het thema
                             'Max en de toverstenen'

Nalv de ‘VOORLEESWEEK’ zetten we een prentenboek in de kijker.
                  Het verhaal gaat over een rotsmuis, Max.

‘Op een rotseiland midden in de zee woont Max met zijn vrienden. Op een dag vindt Max een prachtige flonkerende steen die licht en warmte geeft. Dit is een kostbaar bezit op een eiland waar de winters koud en vochtig zijn. Alle muizen willen wel zo’n steen. Balthazar (oude wijze muis) waarschuwt dat ze er ook iets voor terug moeten geven aan het eiland.
De lezer kan zelf bepalen hoe het verhaal zich verder ontwikkelt : in een goede of een slechte afloop. In de versie met de goede afloop geven alle muizen een andere steen in de plaats van een toversteen om de natuur op het eiland in evenwicht te houden. In de versie met de slechte afloop raken de rotsmuizen bezeten van de toverstenen. Ze graven er zoveel uit dat de berg uitgehold raakt en uiteindelijk instort. Alleen Max en Balthazar overleven de ramp.
Met dit prentenboek wil de auteur, Marcus Pfister, laten zien dat iedereen door zijn handelen invloed heeft op de toekomst van de aarde. Zoals u kan lezen kregen de kleuters dmv dit prentenboek een belangrijke boodschap mee, en daarnaast waren stenen in al hun vormen, kleuren, gewichten een verrijkend themamateriaal. We gingen op zoek naar speciale ‘toverstenen’… De kleuters kregen de kans om heel wat verschillende soorten stenen te ontdekken, te exploreren en kennis te maken met allerhande activiteiten met stenen.
                          Het werd een ‘kei’-leuke en leerrijke week vol ontdekkingen !!     
 






 
spelvormen met en ontdekken van 'stenen'
 



 


                     een heel leuk spel - 'stenen spiegelen'







 
fijn-motorische opdrachten -
schrijfpatronen natekenen mbv kiezelsteentjes





 
spel in de zandbak -
nabouwen van het rotseiland van Max en
de andere rotsmuizen





 
WIS : meten (van klein naar groot - staafjes en muizen)
 wegen (hoeveel blokjes weegt mijn steen ?)
 
 



 
puzzelen
 


knutselen van een muisje van stof -
manipuleerbaar met de vingers
 
 
Op ontdekking in de lees- en schrijfhoek :
vrij stempelen
 
 
aan de slag met onze 'Max-leesrups'


 
schrijfpatroon 'de lus' ontdekken en inoefenen -
een lussenkampioen worden zoals de Koning
in onze voorbereidende schrijfmethode
'Ik pen ! Kleuters'


 
We dansten ook lusjes zoals de Koning en de Koningin
in het verhaal -
voor de gelegenheid zetten we een gouden kroontje op het hoofd
 









 
          SUPERLEUK !!              
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten