'Max en de toverstenen'
Nalv de ‘VOORLEESWEEK’ zetten we een prentenboek in de kijker.
Het verhaal gaat over een rotsmuis, Max.
‘Op een
rotseiland midden in de zee woont Max met zijn vrienden. Op een dag vindt Max
een prachtige flonkerende steen die licht en warmte geeft. Dit is een kostbaar
bezit op een eiland waar de winters koud en vochtig zijn. Alle muizen willen
wel zo’n steen. Balthazar (oude wijze muis) waarschuwt dat ze er ook iets voor
terug moeten geven aan het eiland.
De lezer kan
zelf bepalen hoe het verhaal zich verder ontwikkelt : in een goede of een
slechte afloop. In de versie met de goede afloop geven alle muizen een andere
steen in de plaats van een toversteen om de natuur op het eiland in evenwicht
te houden. In de versie met de slechte afloop raken de rotsmuizen bezeten van
de toverstenen. Ze graven er zoveel uit dat de berg uitgehold raakt en
uiteindelijk instort. Alleen Max en Balthazar overleven de ramp.
Met dit
prentenboek wil de auteur, Marcus Pfister, laten zien dat iedereen door zijn
handelen invloed heeft op de toekomst van de aarde. Zoals u kan lezen kregen
de kleuters dmv dit prentenboek een belangrijke boodschap mee, en daarnaast
waren stenen in al hun vormen, kleuren,
gewichten een verrijkend themamateriaal. We gingen op zoek naar speciale
‘toverstenen’… De kleuters kregen de kans om heel wat verschillende soorten
stenen te ontdekken, te exploreren en kennis te maken met allerhande
activiteiten met stenen.
Het werd een ‘kei’-leuke en leerrijke week vol
ontdekkingen !!
spelvormen met en ontdekken van 'stenen'
een heel leuk spel - 'stenen spiegelen'
fijn-motorische opdrachten -
schrijfpatronen natekenen mbv kiezelsteentjes
spel in de zandbak -
nabouwen van het rotseiland van Max en
de andere rotsmuizen
WIS : meten (van klein naar groot - staafjes en muizen)
wegen (hoeveel blokjes weegt mijn steen ?)
puzzelen
knutselen van een muisje van stof -
manipuleerbaar met de vingers
Op ontdekking in de lees- en schrijfhoek :
vrij stempelen
aan de slag met onze 'Max-leesrups'
schrijfpatroon 'de lus' ontdekken en inoefenen -
een lussenkampioen worden zoals de Koning
in onze voorbereidende schrijfmethode
'Ik pen ! Kleuters'
We dansten ook lusjes zoals de Koning en de Koningin
in het verhaal -
voor de gelegenheid zetten we een gouden kroontje op het hoofd
SUPERLEUK !!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten